Tips till hemmagymmet

Har du ett rum över i huset? Perfekt! Då kan du äntligen bygga det där hemmagymmet som du drömt om. För den som bor långt ifrån närmsta gym blir ett gymmedlemskap ofta oanvänt på grund av pendlingen. Men har du gymmet i hemmet spelar det ingen roll om du är trött, om det snöar eller regnar… du har alltid gymmet när till hands.

Var?

På grund av belastningen på bjälklaget borde du inte ha gymmet på övervåningen. Den konstanta och fokuserade belastningen när du gymmar kan skada och i värsta fall knäcka bjälklaget. Hemmagymmet ska helst vare på nedervåningen eller ännu bättre, i källaren.

Underlag

Du vill alltid ha bra grepp när du gymmar, oavsett om det är styrketräning eller aerobics. Det finns vadderade träningsmattor som du sätter samman som stora pusselbitar. Det ger bra stöd för fötterna och skyddar golvet. Du kan vara lite lättsammare med redskapen, det är ingen fara om du råkar tappa hanteln i golvet och du slipper svarta märken på trägolvet efter gummivikterna. Mattorna ger också bra fäste så fötterna glider inte undan medan du gör plankan.

Vad?

Vad ska du fylla gymmet med? Vad är de mest essentiella redskapen i hemmagymmet? En av de bästa utrustningarna är skivbänken med tillhörande stång och ställning. Med en skivstång kan du göra varierande träningsscheman, både på bänken och stående. Skaffa vikter i flera viktklasser, både lätta och tunga. Kettlebells är också bra men dyrt att köpa in i lika stor upplaga om skivstångsvikter. Skaffa en lite lättare och en mycket tyngre, utmana dig själv att klara alla övningar med en tyngsta vikten.

Med hopprep får du snabb och utmattande konditionsträning. Finns plats har du alltid nytta av ett löpband eller en crosstrainer. Dessa maskiner kostar en del och du borde inte satsa på den allra billigaste. Ett billigt löpband känns ostadigt och kan vara lite för smalt för dem som går lite bredbent.